odishantadownunder.reismee.nl

Westport en Punakaiki

Westport...breed strand...dagje klusjes doen..juwelier voor nieuw batterij horloge...camera na laten kijken..bieb foto's uploaden..camping: ...........boodschappen doen...volgende morgen naar Cape foulwind...mooi strand...zeehonden gespot..

Doorgereden richting Punakaiki...mooiste camping tot nu toe..tussen 2 bergrotsen aan de ene kant en de zee af andere kant. Vrijdagavond pizza en life music in rock cafe....was supergezellig.Met Frans stel leuk gesprek gevoerd...de band bestaande uit Zweedse jongen op leadgitaar en Nederlands jongen op bas en een kiwi on guitar en zingen...klinkt lekker......Jett de jongen van de office op de camping had ook een optreden...leuk dat jonge mensen liedjes van Cat Stevens zingen . ..moonshadow, moonshadow...

zaterdag de pancake rocks bezocht . ..Met weemoed verlaten we zondag voor 10en de camping...eerst een marktje bezoeken daarna heading to Greymouth.

The golden Bay

dinsdag 29/11 zijn we naar Tataranui gereden...de laatste 10 km was gravelweg..dus rustig rijden, maar boven aangekomen was het weer prachtig..mooi uitzicht over de baai...groot stuk strand met bruinorange zand...lekker gewandeld...opvallend veel jongelui die een track gingen doen. Wij hebben een track gedaan naar de grove..het had geregend. ..hier en daar was het glibberig, moesten blauwe pijltjes volgen..even de weg kwijt...blij dat we weer de ingang vonden..avontuurtje.

woensdag 30/11 Naar de golden Bay..Collingwood, capefarewell...via Takaka en Motupea zitten we nu op de camping in Tapawera. Morgen richting het westen naar Westport.

Mapua......Takaka....zalm vangen

27/11 Van Picton doorgereden naar Mapua. Weer een mooie rit door de bergen. HIer worden veel bomen omgekapt voor houtindustrie. We zitten nu op de camping in Mapua, achtertuin is een inham van de zee, prachtig weer.....voor het eerst even de kachel aan gehad...had het 's avonds zo koud, sokken aan...en een extra deken. Had dat meisje van Britz toch gelijk...op de vraag van ons waar de airco was in de camper ...zei ze een beetje lachend...." you don't need airco in New Zealand ....en op gedempte toon..." you need an extra blanket"...nou dat hebben we gemerkt...Gelukkig is het overdag wel gewoon lekker warm.

28/11 Van Mapua naar Takaka. De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen. We vertrokken pas na tienen na douchen, ontbijt en nog even naar het strand gelopen...gisteren bij eb kon je nog een stukje op het strand lopen nu staat het water hoog.Onderweg hebben we weer genoten van het landschap. Links, rechts en voor geflankeerd door begroeide bergen...loofbomen en hier ook opvallend veel naaldbomen. In deze omgeving veel fruitteelt en wijngaarden. Ergens in de bergen even pauze voor een heerlijk cappuccino. We kregen een goede tip... you have to go to Takaka there you can catch your own salmon have it smoked and your dinner is ready....dat was een belevenis...we kregen een hengel, net en een box om de gevangen vis erin te doen...na wat mislukte pogingen lukte het zomaar om een zalm aan de haak te krijgen....we hebben de vis levend meegegeven, niet lang daarna zaten we smoked salmon te eten met heerlijke friet....was super...

Toen naar de camping...waar ik nu in de camper weer een stukje schrijf op mijn reislog. Mooie camping weer...om me heen groen begroeide bergen.

Met de ferry over naar het Zuider eiland....

Zaterdag 26/11 naar Wellington gereden....We zijn echt In het land van de Hobbit en de Lord of he rings.... groen Heuvelland dat reikt tot de hemel... Schapen die vreedzaam grazen.... de snelweg kronkelt omhoog hier en daar een beek.... en het landschap verandert.... dan rij je tussen de varens op stammen ......Om een uur of 10.00 kwamen we aan in Wellington.....In de buurt van de ferry camping gevonden...We gebruiken Wikicamps handige app...Gauw in gecheckt..met de bus naar City Center....

's Avonds vroeg naar bed, want morgen moeten we op tijd bij de terminal zijn...Jeetje het waaide vannacht heel erg..camper ging te keer ....lag te shaken in bed...en toen begon het ook nog te regenen... uiteindelijk toch beetje kunnen slapen ...om 5.30 alweer op...douchen, ontbijten en nog even internetten, afwas gedaan...op naar de terminal...Vandaag veel campers op de boot op deck 5.... wij gaan rustig boekje lezen op deck 7.....overtocht ging soepel...om 12.15 verlieten we in Picton op het Zuider eiland de boot en reden richting Abel Tasman National Park....

In de buurt van Wellington

Woensdag 23/11 Hiep, Hiep Hoera....Er is er één jarig...Shanta viert haar verjaardag. We waren al heel vroeg op. Het weer was prettig....warm en een beetje wind...Vanavond een avond bij de Maori om wat te horen over hun cultuur...en ook om Shanta's verjaardag te vieren.( later meer hierover)

maar eerst gaan we een volcanic Walk doen bij Wai manga....(later meer hierover)

Donderdag 24/11 Naar Waitomo Wai=water .......Tomo= gat in de grond.......om de caves met de glowworms te zien en daarna nog een wandeling in Cave genaamd kiarua=twee honden( later meer hierover)....

Vrijdag 25/11 Alvast naar het zuiden gereden...het was een beetje een regenachtige dag...zitten in de buurt van Wellington.......bij plaatsje Bull camping opgezocht.....morgen....

Zaterdag 26/11 Gaan we alvast naar Wellington. Zondag moeten we de ferry nemen naar het Zuidereiland..dat is voor dit moment de enige keer dat we over kunnen..alle andere overtochten zijn dispensed till further notice....Wel jammer dat we al zo vroeg over moeten steken er valt nog zoveel te zien en te doen op het Noordereiland...maar helaas vanwege de aardbeving is ons reisschema enigszins aangepast.

Ga nu slapen...ik ben moe...sluit mijn beide oogjes toe.

Rotorua

Dinsdag 22/11 's morgens gewandeld in een national park bij te Aroha....mooie plekjes, kleine watervalletjes, bijzondere vogels gespot, ' 's Avonds opzoeken welke vogel het was....veel varens op een stam...had geregend dus zo nu en dan oppassen dat je niet uit glijdt.... boodschappen gedaan...ook Nieuw Zeeland is een duur land..prijs voor een lekkere cappuccino is $4,50 en soms zelfs $5,-....op een camping staan kost tussen de $35 en $55....vis, groenten en fruit is duurder dan bij ons....alles is eigenlijk duurder...behalve benzine en diesel is goedkoper....

's Middags kwamen we aan in Rotorua. Camping " cosy Cottage thermal Holiday park....achter het park een groot meer waar je in het warme water kon zwemmen/ badderen. Ook bij de camping zag je het water uit de grond naar boven borrelen...We dachten eerst aan brand...maar het was gewoon stoom van het warme water. Eten gekookt... camping Life eten... courgette en vis op de BBQ en smullen maar...daarna nog even gekletst met alweer een jongeman uit Nederland...Micha had een tussenjaar... één van een tweeling...alleen liftend en lopend reizend door Nieuw Zeeland..." zo leer ik mezelf kennen...het is goed om te weten hoe je in bepaalde situaties handelt...ook fijn om andere jongeren te ontmoeten en samen op te trekken... één wat mindere ervaring gehad met een lift...rare man, beetje agressief...maar het is allemaal goed afgelopen....leuk gesprek met alweer een jongeman die op deze wijze ervaring op doet in de wereld...mooi om dit mee te maken....als ik de tijd kon terugdraaien, zou ik een andere keuze maken dan ik destijds had gedaan...ik wilde toen voor een jaar naar Amerika, niet gedaan, want ik kreeg een baan aangeboden...ik ben juf geworden...Ach je maakt keuzes...

Auckland....Whitianga...Tairua.....Tauranga....

Zondag 20/11 Het is duidelijk dat we in het land van de Maori 's zijn. Veel plaatsen en straatnamen klinken .......whangamata, whiritoa, kaimai maku, putaruru, te teko, te awamutu

Van een kiwi meneer die we eerder op een camping ontmoet hadden hoorden we dat een bepaald gebied in het noorden heel mooi was. Op de kaart gezocht welke plaatsen we aangaan, wat daar te beleven valt en de route bepaald.We gingen richting Whitianga. De route voert ons slingerend door de bergen....gestopt om de Hot water tubs te zien en er als dat kan in te liggen...jammer het hete water borrelt op bepaalde tijden omhoog...nu niet, .....op het strand Nikita uit Rotterdam ontmoet. Zij is 5 maanden onderweg....in haar eentje...gaat hierna nog naar Figi, Amerika en via IJsland weer terug naar huis.

Wij rijden door naar Tairua. 's Middags kwamen we daar aan op camping .....Op deze camping Duitse jongen van 17 gesproken....ook al alleen op stap, op de fiets,...Stoer hoor al die jonge mensen die op deze manier de wereld verkennen en levenservaring op doen.

Maandag 21/11 Ik was al vroeg op 6.00 uur...kon niet meer slapen....gedoucht, muesli ontbijt ....naar het stand gelopen....er woei een frisse wind, maar met gezicht in de zon is het heerlijk aangenaam. Shanta ligt nog lekker te slapen...Vandaag gaan we via de westkant van de Coromandel naar beneden richting Thames.. Tairua....en als tijd hebben door naar Rotorua..

We zijn blijven steken in Tairua...zitten nu op camping Fernland Spa...mooie camping in het groen.Een nachtje.....morgen door richting Rotorua

Port Fairy..the Great Ocean Road....

Woensdag 16/11 Vroeg op want we gaan richting Port Fairy....en alvast een stukje doorrijden naar de 12 apostelen.

Donderdag 17/11....dagje Great Ocean Road.

Vrijdag 18/11 terug naar Melbourne..een nachtje slapen in Quality Hotel near the Airport.

Zaterdag 19/11 vlucht naar Auckland Nieuw Zeeland.

12.30 in New Zealand . ..zit nu in vliegtuig . ..als we geland zijn gaan we onze camper ophalen . ..daarna on the road looking for our first camping in New Zealand . .nieuw avontuur

Britz beloofde een transfer vanaf het vliegveld naar oppik locatie...het duurde even voordat we begrepen waar we moesten staan om opgepikt te worden en wie ofwat ons zou oppikken....gele bus die gasten naar hotels en andere locaties rijden...als je alles van tevoren weet is het Easy...maar met wat info van behulpzame mensen komt het allemaal goed. Laat in de middag reden we na alle info van Britz met alweer een bakbeest van een camper ruim 7 m lang en 3 m hoog. Eerst even boodschappen doen daarna met behulp van Wickycamp camping Ramarama gevonden...We waren moe...blikje soep op, lekker gedoucht en toen heerlijk naar bed....